Statut Przedszkola 11
Aktualny Statut Przedszkola nr 11 w Raciborzu
Aktualny Statut Przedszkola nr 11 w Raciborzu
Statut
Przedszkola Nr 11
Im. Marii Konopnickiej
w Raciborzu
ul. Jana 20
DZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
INFORMACJE OGÓOLNE O PRZEDSZKOLU
§ 1
2. Przedszkole nosi nazwę:
Przedszkole Nr 11 im. Marii Konopnickiej
ul. Jana 20
47- 400 Racibórz
Tel. 32 415 37 32
e-mail: przedszkole11rac@o2.pl
3. Przedszkole zapewnia opiekę w dni robocze w godzinach od 6:00 do 17:00.
4. W przedszkolu funkcjonuje od 5 - 7 oddziałów przedszkolnych.
5. Przedszkole w Raciborzu, zwane dalej przedszkolem, jest placówką publiczną prowadzoną przez Miasto Racibórz. Urząd Miasta Racibórz znajduje się przy ul. Króla Stefana Batorego 6, 47-400 Racibórz.
6. Przedszkole ma swoją siedzibę w Raciborzu przy Jana 20
7. Przedszkole prowadzi działalność w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki dzieci w wieku 2,5 – 6 lat.
8. Przedszkole zapewnia dzieciom odpowiednie warunki do zabawy, nauki, pracy i wypoczynku z uwzględnieniem przepisów bhp i ppoż.
9. Do realizacji celów statutowych przedszkole dysponuje:
1) Salami zajęć dla poszczególnych oddziałów,
2) Pomieszczeniami administracyjno-gospodarczymi,
3) Kuchnią,
4) Szatnią dla dzieci i personelu.
10. Przedszkole posiada ogród przedszkolny z urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
11. Przedszkole posiada logo.
12. Koszt pobytu dziecka ustala corocznie Rada Miasta Racibórz.
13. Dzieci, które wyłącznie realizują podstawę programową korzystają z przedszkola nieodpłatnie.
14. Przedszkole jest jednostką budżetową.
15. Przedszkole może być miejscem praktyk pedagogicznych.
16. Nadzór pedagogiczny sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
DZIAŁ II
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Cele i zadania przedszkola
§ 2
1. Przedszkole realizuje cele i zadania i zadania określone w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, w Konwencji o Prawach Dziecka, Ustawie Prawo Oświatowe oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Celem wychowania przedszkolnego jest zorganizowane wsparcie wielostronnego rozwoju dziecka, realizowane w procesie opieki, wychowania i nauczania, które umożliwia dziecku odkrywanie gromadzonych doświadczeniach na drodze wartości jakimi są prawda, dobro i piękno.
4. Przedszkole w działaniach wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych kieruje się dobrem
i troską o zdrowie powierzonych opiece dzieci, respektując zasady nauk pedagogicznych:
§ 3
1. Przedszkole zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje określone zadania:
Rozdział 2
Sposoby realizacji zadań
§ 4
1. Praca opiekuńczo-wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami wychowania przedszkolnego.
2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych
w podstawie programowej i zawiera:
§ 5
1. Przedszkole wydaje rodzicom dziecka objętego wychowaniem przedszkolnym diagnozę dojrzałości szkolnej.
2. Diagnozę (informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej) wydaje się do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej.
3. Diagnozę dojrzałości szkolnej opracowują nauczyciele na podstawie prowadzonych obserwacji pedagogicznych dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym.
Rozdział 3
Podstawowe formy działalności przedszkola
§ 6
1. Przedszkole podejmuje niezbędne działania w celu tworzenia optymalnych warunków realizacji działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, zapewnienia każdemu dziecku warunków niezbędnych do jego rozwoju, podnosząc jakość pracy i rozwój organizacyjny przedszkola.
2. Podstawową formą działalności przedszkola są w szczególności:
1) zajęcia kierowane i niekierowane w czasie obowiązkowych zajęć z całą grupą;
2) zabawa, w tym zabawa w przedszkolu i na świeżym powietrzu;
3) spontaniczna działalność dzieci;
4) proste prace porządkowe;
5) czynności samoobsługowe;
6) wycieczki i uroczystości w przedszkolu;
7) zajęcia stymulacyjne organizowane w małych zespołach;
8) zajęcia korekcyjno – kompensacyjne i specjalistyczne organizowane dla dzieci mających trudności oraz inne zajęcia wspomagające rozwój dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.
§ 7
1. Aranżacja wnętrza każdego oddziału wspiera proces realizacji celów i zadań przedszkola.
2. W każdym oddziale funkcjonują zorganizowane stałe i czasowe kąciki zainteresowań. Stałe kąciki zainteresowań to: kącik czytelniczy, konstrukcyjny, artystyczny, przyrodniczy.
3. Kąciki zainteresowań czasowe łączą się z omawianą tematyką, aktualnymi świętami lub ze specyfiką przedszkola, np. ekologią, tradycją regionu, problematyką zdrowia.
4. Codziennym elementem pracy z dzieckiem w każdym oddziale jest organizacja zajęć na świeżym powietrzu.
§ 8
1. W przedszkolu w ramach planu zajęć przedszkolnych, organizuje się naukę religii
w oparciu o odrębne przepisy prawa.
1) w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego;
2) w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i związków wyznaniowych.
6. Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczani i zgodności z programem prowadzi dyrektor Przedszkola oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
DZIAŁ III
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Rozdział I
Ogólne zasady organizacji pracy przedszkola
§ 9
1. Rok szkolny w przedszkolu trwa od 1 września do 31 sierpnia.
2. Przedszkole jest placówką nieferyjną, funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyłączeniem lipca lub sierpnia, miesięcznej przerwy wakacyjnej .
3. Informację o przerwie wakacyjnej w danym roku podaje dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym do wiadomości rodziców.
4. Decyzję o przyjęciu dziecka do przedszkola zastępczego w okresie wakacyjnym podejmuje dyrektor danego przedszkola, w miarę posiadania wolnych miejsc.
§ 10
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień, stopnia i rodzaju niepełnosprawności.
2. Rada Pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb i realizacji założeń programowych.
3. W przedszkolu funkcjonuje od 4 do 7 grup przedszkolnych. Liczba dzieci w grupie jest nie większa niż 25.
4. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece jednemu lub dwóm nauczycielom.
5. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
6. W oddziale dzieci najmłodszych zatrudniona jest dodatkowo pomoc nauczyciela.
7. W przedszkolu można utworzyć grupy dzieci w zbliżonym wieku (np.: 3 – 4, 4 – 5 latków).
§ 11
1. Przedszkole funkcjonuje w dni robocze w godzinach od 6.00 do 17.00.
2. Dzienny czas pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej. Czas pracy przedszkola może ulec zmianie stosownie do aktualnych potrzeb rodziców po uzgodnieniu z organem prowadzącym.
3. Czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę wynosi nie mniej niż 5 godzin dziennie i jest przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego odbywa się w godzinach od 8.00 do 13.00.
4. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
5. Czas trwania zajęć dydaktycznych oraz zajęć dodatkowych powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić:
1) z dziećmi w wieku 3-4 lat – 2 x 15 minut.
2) z dziećmi w wieku 5-6 lat – 2 x 30 minut.
6. Zajęcia dodatkowe prowadzone są w placówce przez osoby z odpowiednim wykształceniem. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
§ 12
1. Szczegółową organizację pracy przedszkola w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny przedszkola opracowany przez dyrektora, zatwierdzony przez organ do tego upoważniony.
2. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola, na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach.
3. Ramowy rozkład dnia określa czas przyprowadzania oraz odbierania dzieci, godziny posiłków, czas realizacji 5 godzin podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla każdego oddziału.
4. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia z uwzględnieniem podstawy programowej oraz potrzeb i zainteresowań dzieci.
5. Ramowy rozkład dnia może być zmieniony w ciągu roku.
6. Organizacja pracy przedszkola uwzględnia leżakowanie dzieci 2,5, 3, 4 - letnich.
7. Wychowawca grupy prowadzi dziennik zgodny z odrębnymi przepisami, dokumentując realizację zajęć wychowawczo-opiekuńczych.
Rozdział 2
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi
§ 13
1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
2. Za bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu odpowiedzialni są dyrektor przedszkola, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy przedszkola.
3. Przedszkole zapewnia wychowankom pełne bezpieczeństwo i stałą opiekę w trakcie zajęć prowadzonych na terenie placówki i poza nią poprzez:
Rozdział 3
Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
§14
4. Dzieci przyprowadzane są i odbierane przez rodziców lub upoważnione przez nich osoby dorosłe gwarantujące pełne bezpieczeństwo. Dopuszcza się możliwość odebrania dziecka przez inną osobę niż wymieniona w upoważnieniu, jednak wyłącznie po uprzednim osobistym lub pisemnym zgłoszeniu takiej informacji przez rodziców dziecka do dyrektora lub nauczycielki oddziału.
5. W szczególnych wypadkach dziecko może być odebrane przez niepełnoletnie rodzeństwo, które ma ukończone 16 lat, które posiada upoważnienie od rodzica oraz posiada dokument tożsamości. Rodzice składają dodatkowe oświadczenie, że biorą całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci po opuszczeniu przez nie terenu przedszkola.
6. Pisemne upoważnienie do odbioru dziecka powinno zawierać imiona i nazwiska rodziców, numery telefonów oraz imię i nazwisko osoby upoważnionej z numerem telefonu oraz deklarację zgody na udostępnienie danych osobowych.
8. Przedszkole może odmówić wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby odbierającej wskazuje, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa (osoba pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.).
9. O każdym przypadku odmowy wydania dziecka niezwłocznie informowany jest dyrektor przedszkola. Przedszkole podejmuje wszelkie dostępne czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami.
Rozdział 4
Sposób prowadzenia innowacji pedagogicznych
§ 15
1. Przedszkole może prowadzić innowację zwaną dalej „innowacją”, rozbudzając zainteresowania członków rady pedagogicznej problematyką innowacyjną;
Rozdział 5
Organizacja zajęć dodatkowych
§ 16
Rozdział 6
Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 17
1. Przedszkole udziela i organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w rozporządzeniu o pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pomoc udzielana jest wychowankom przedszkola, ich rodzicom oraz nauczycielom.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności z:
1) niepełnosprawności;
2) niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem;
3) szczególnych uzdolnień;
4) specyficznych trudności w uczeniu się;
5) zaburzeń komunikacji językowej;
6) choroby przewlekłej;
7) sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
8) zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania wolnego czasu, kontaktami środowiskowymi;
9) trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu ich w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy dla wychowanków.
1) rodzicami wychowanka;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami;
5) organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
1) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych o charakterze terapeutycznym;
3) zajęć rozwijających uzdolnienia.
1) rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków oraz zaplanowanie sposobów ich zaspokojenia, w tym obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
2) rozpoznanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz zaplanowanie wsparcia związanego z ich rozwijaniem.
13. Przedszkole współpracuje z psychologiem z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
14. Do zadań psychologa w przedszkolu należy:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących poszczególnych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron wychowanków;
2) realizacja różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w środowisku przedszkolnym;
3) diagnozowanie dojrzałości szkolnej dzieci;
4) spotkania z rodzicami w celu omawiania wyników obserwacji i badań psychologicznych, udzielania porad dotyczących postępowania z dzieckiem w domu, kierowania dzieci w razie potrzeby do placówek specjalistycznych;
5) uczestniczenie w zebraniach z rodzicami, prowadzenie prelekcji, pogadanek, rad szkoleniowych i zajęć warsztatowych;
6) wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
Rozdział 7
Zasady organizowania indywidualnego przygotowania przedszkolnego
§ 18
1. Dziecko realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola, może być objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym.
2. Indywidualne przygotowanie przedszkolne udzielane jest na wniosek rodziców i wymaga zgody organu prowadzącego.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, rodzice składają do dyrektora przedszkola wraz
z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej o konieczności objęcia dziecka indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym.
4. Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się na czas określony, wskazany
w orzeczeniu o potrzebie indywidulnego przygotowania przedszkolnego.
5. Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu, o którym mowa w ust. 4.
6. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone przez nauczyciela lub dwóch nauczycieli w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z wychowankiem.
7. W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się treści wynikające
z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka nim objętego.
8. Dyrektor przedszkola, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania wynikających z podstawy programowej wychowania przedszkolnego, stosownie do możliwości psychofizycznych dziecka, warunków lub miejsca, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego.
9. Wniosek, o którym mowa w ust. 8., składa się w formie pisemnej. Wniosek zawiera uzasadnienie.
10. Dziecku objętemu indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym, dyrektor przedszkola umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach
i imprezach przedszkolnych oraz udziela wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.
Rozdział 8
Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
§ 19
1. Do przedszkola, na wniosek rodziców, mogą być przyjmowane dzieci posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Rozdział 9
Skreślenie dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola
§ 20
1.Dyrektor przedszkola, w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w sytuacjach gdy:
Rozdział 10
Zasady odpłatności za przedszkole
§ 21
1. Placówka zapewnia dzieciom trzy posiłki dziennie.
2. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia dzieci i pracowników ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
3. Koszty wyżywienia pokrywają rodzice.
4. Płatności dokonują rodzice do 15 dnia każdego miesiąca.
5. Z wyżywienia mogą korzystać pracownicy na ustalonych zasadach.
6. Odpłatność za wyżywienie może się zmieniać w zależności od aktualnych cen rynkowych.
7. Wszelkie decyzje o zmianie wysokości opłat ogłasza się co najmniej z 14 - dniowym wyprzedzeniem terminu, w formie ogłoszenia na tablicy informacyjnej w placówce.
8. Rodzice obowiązani są do dokonywania opłat za przedszkole w terminie do 15 każdego miesiąca z góry za dany miesiąc.
9. Od opłaty za wyżywienie stosuje się odpisy z tytułu nieobecności dziecka w przedszkolu za każdy dzień nieobecny.
10. Zwrot kosztów żywienia z tytułu nieobecności dziecka w placówce rozliczany jest na koniec miesiąca i podlega finansowemu zwrotowi w kolejnym miesiącu rozliczeniowym.
11. Z tytułu udostępniania rodzicom gromadzonych przez przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących ich dzieci, nie mogą być pobierane od rodziców opłaty, bez względu na postać i sposób przekazywania tych informacji.
Rozdział 11
Współpraca przedszkola z rodzicami
§ 22
1. Przedszkole ściśle współpracuje z domem rodzinnym wychowanków, uwzględniając przede wszystkim zasadniczą rolę rodziny w zaspokajaniu podstawowych potrzeb dziecka, takich jak potrzeba miłości, przynależności, akceptacji, bezpieczeństwa, kontaktu emocjonalnego, aktywności i samodzielności.
2. Przedszkole podejmuje wspólne działania z rodzicami wychowanków w celu wspólnego uzgadniania kierunku i zakresu działań realizowanego procesu wychowawczego.
3. Częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycielek poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział oraz rodziców. Zebrania oddziałów są protokołowane.
4. Przedszkole współpracuje z rodzicami poprzez:
1) organizację ogólnych zebrań z rodzicami prowadzonych przez dyrektora przedszkola, które dotyczą spraw organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych przedszkola;
2) organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg harmonogramu, które pozwalają ukierunkować i ujednolicić wspólne działania w zakresie wychowania i edukacji przedszkolnej dzieci w danym oddziale oraz służą wymianie informacji na temat dziecka, jego rozwoju i predyspozycji;
3) prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców, rozmów indywidualnych
z dyrektorem przedszkola, nauczycielami, specjalistami w zależności od potrzeb w trakcie, których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić
z nauczycielem sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego
i psychologicznego;
4) organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. Powitanie wiosny, Dzień Babci
i Dziadka, Mamy i Taty, jasełka, Dzień Dziecka, wycieczki, imprezy plenerowe i inne z udziałem rodziców;
5) informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola;
6) pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące wiedzę pedagogiczną;
7) tablice informacyjne, wystawy prac dzieci;
8) organizację zajęć otwartych, podczas których rodzice w bezpośredni i aktywny sposób poznają realizowane w przedszkolu zadania i stosowane metody pracy oraz mają okazję obserwować własne dziecko w działaniu;
7) organizację kącika dla rodziców, redagowanie gazetki przedszkolnej pełniących funkcję informacyjną, zawierające ciekawe artykuły dotyczące zagadnień wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych, porady specjalistyczne, recenzje literatury dla dzieci
i rodziców;
8) organizowanie akcji charytatywnych polegających na zbiórce w przedszkolu zabawek, książek, odzieży, czy karmy dla zwierząt.
§ 23
1. Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje cykl spotkań adaptacyjnych dla dzieci nowoprzyjętych i ich rodziców w celu:
1) obniżenia poczucia lęku u dzieci i rodziców związanych z przebywaniem poza domem;
2) umożliwienia obserwacji stosowanych w przedszkolu metod wychowawczych;
3) obserwowania dzieci w kontaktach grupowych;
4) oglądu bazy lokalowej i wyposażenia sal zajęć dzieci.
2. W celu zapewnienia dziecku podczas pobytu w przedszkolu, odpowiedniej opieki, odżywiania oraz metod opiekuńczo-wychowawczych rodzice dziecka przekazują dyrektorowi przedszkola informacje uznane za istotne dotyczące stanu zdrowia, stosowanej diecie
i rozwoju psychofizycznego dziecka.
3. Rodzic ma prawo zwrócenia się do dyrektora przedszkola z wnioskiem o:
4. Nauczyciele oddziału na początku każdego roku szkolnego przekazują rodzicom kalendarz roku szkolnego oraz harmonogram spotkań, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2.
5. Nauczyciele oddziału mogą zwołać nadzwyczajne zebrania rodziców z własnej inicjatywy lub na wniosek dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej oraz rady oddziałowej. O każdym nadzwyczajnym zebraniu wychowawca oddziału ma obowiązek poinformowania dyrektora przedszkola.
6. Nauczyciele mogą komunikować się z rodzicami wykorzystując: telefon lub pocztę
e-mailową.
DZIAŁ IV
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 24
1.Organami przedszkola są:
1.1. Dyrektor.
1.2. Rada Pedagogiczna.
1.3. Rada Rodziców.
§ 25
1. W przedszkolu, za zgodą organu prowadzącego może być utworzone stanowisko wicedyrektora lub inne stanowisko kierownicze.
2. Powierzenia i odwołania ze stanowiska wicedyrektora dokonuje dyrektor przedszkola, za zgodą organu prowadzącego, po uzyskaniu opinii rady pedagogicznej.
3. W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go nauczyciel powołany na podstawie pełnomocnictwa prezydenta.
Rozdział 1
Dyrektor Przedszkola
§ 26
1. Kompetencje i obowiązki dyrektora:
1) kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki,
6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole,
7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych,
9) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i
innowacyjnej placówki,
10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka.
2. Dyrektor decyduje w sprawach:
2.1. Zatrudniania i zwalniania wszystkich pracowników.
2.2. Przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych wszystkim pracownikom.
2.3. Po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej występuje z wnioskami w sprawie odznaczeń i nagród.
2.4. Współpracuje z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
3. Dyrektor jest odpowiedzialny przede wszystkim za:
3.1. Wysoki poziom dydaktyki i wychowania.
3.2. Sprawne funkcjonowanie placówki.
3.3. Zapewnienie nauczycielom warunków do realizacji zadań oraz systematycznego
doskonalenia się.
3.4. Sprawną komunikację z rodzicami.
3.5. Systematyczne dbanie o wyposażenie przedszkola.
3.6. Odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego ucznia
rozdział 2
Rada Pedagogiczna
§ 27
1.Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej:
1.1. Zatwierdzanie planów pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez radę przedszkola.
1.2. Podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę przedszkola oraz radę rodziców.
1.3. Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola.
1.4. Podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków.
1.5.Ustalanie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
2.1. Organizację pracy przedszkola, w tym tygodniowy rozkład zajęć.
2.2. Projekt planu finansowego przedszkola.
2.3. Wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.
2.4. Propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu przedszkola albo jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie przedszkola.
4. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu.
5. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
6. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków.
7. Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu Pady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
8. Rada Pedagogiczna zbiera się co najmniej dwa razy w roku.
9. Zebranie Rady Pedagogicznej zwołuje dyrektor przedszkola, organ prowadzący lub członkowie Rady Pedagogicznej w liczbie nie mniejszej niż 33% ogółu członków.
Rozdział 3
Rada Rodziców
§ 28
1. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
1.1. Wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady.
1.2. Szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rady rodziców przedszkola.
2. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
2.1. Uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jako placówki i zaspokojenia potrzeb dzieci,
2.2. Może występować do dyrektora i rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami, dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola,
2.3. Może występować z wnioskami i opiniami dotyczącymi funkcjonowania przedszkola do organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny,
2.4. Gromadzi fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania działalności przedszkola,
2.5. W posiedzeniach Rady Rodziców uczestniczyć mogą: dyrektor placówki, nauczyciele i inne zaproszone osoby,
2.6. Uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu wychowawczego oraz profilaktyki w przedszkolu.
2.7. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
2.8. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
Rozdział 4
Zasady współdziałania organów przedszkola
§ 29
1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą na zasadach partnerstwa, przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje kompetencje.
2. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia dyrektor przedszkola.
§ 30
1. Spory pomiędzy nauczycielami a rodzicami - rozstrzyga dyrektor przedszkola
2. Spory pomiędzy dyrektorem a rodzicami, dyrektorem a nauczycielem rozstrzyga:
2.1. Organ nadzorujący przedszkole w zakresie działalności dydaktyczno - wychowawczej;
2.2. Organ prowadzący w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.
DZIAŁ V
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI ORAZ INNYCH PRACOWNIKÓW
§ 31
1. W przedszkolu zatrudnia się:
1.1. Dyrektora.
1.2. Nauczycieli.
1.3. Nauczycieli – specjalistów w miarę potrzeb placówki.
1.4. Pracowników administracji: intendent.
1.5. Pracowników obsługi: robotnicy gospodarczy, pomoce nauczyciela, konserwator, kucharki, pomoce kuchenne.
2. Wszyscy pracownicy placówki zobowiązani są do:
2.1. Odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
2.2. Zachowania tajemnicy służbowej w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych obszarów funkcjonowania placówki.
2.3. Wykonywania wszelkich czynności poleconych przez dyrektora przedszkola, które wynikają z potrzeb przedszkola, zgodnych z przepisami prawa.
2.4. Troszczenia się o mienie placówki.
2.5. Przestrzegania dyscypliny, a w szczególności:
2.5.1. Realizowaniu godzin pracy wyznaczonych w harmonogramie, nie spóźnianiu się do pracy i nie opuszczaniu stanowiska pracy.
2.5.2. Podpisywaniu listy obecności. W przypadku nauczycieli wpis w dzienniku.
2.5.3. Usprawiedliwianiu u dyrektora przedszkola nieobecności w pracy w ciągu 3 dni.
2.5.4. Wykonywaniu pracy sumiennie i skrupulatnie.
2.5.5. Zgłaszaniu zaistniałych szkód w sprzęcie i urządzeniach przedszkola.
2.5.6. Czystym i nienagannym ubiorze.
2.5.7. Poddawaniu się okresowym badaniom lekarskim.
2.5.8. Szczegółowy zakres obowiązków znajduje się w aktach osobowych pracowników.
2.6. Nauczyciel lub inny pracownik powinien zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby zwrócić się o podanie celu pobytu.
2.7. Nauczyciel lub inny pracownik przedszkola powinien niezwłocznie zawiadomić dyrektora przedszkola o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach, noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia wychowanków.
Rozdział 1
Nauczyciele
§ 32
1. Nauczyciel realizuje wybrany program wychowania przedszkolnego zgodnie z zapisem
podstawy programowej.
Zadania nauczycieli:
1. Ponoszenie odpowiedzialności za bezpieczeństwo, zdrowie i życie powierzonych mu dzieci.
2. Współdziałanie z rodzicami (opiekunami prawnymi) w sprawach wychowania i nauczania dzieci polega w szczególności na:
2.1. Zapoznawaniu z zadaniami wynikającymi w szczególności z programu rozwoju przedszkola, rocznego planu pracy, programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale.
2.2. Zapoznaniu się ze statutem, a w szczególności celami i zadaniami przedszkola, prawami i obowiązkami rodziców (opiekunów prawnych) i dzieci, organizacją pracy przedszkola.
2.3. Przekazywaniu rzetelnych informacji dotyczących rozwoju, postępów i zachowania dziecka.
2.4. Udzielaniu pomocy w rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, a w razie potrzeby wskazanie rodzicom konieczności podjęcia wczesnej interwencji specjalistycznej.
2.5. Udzielaniu rodzicom (opiekunom prawnym) porad i wsparcia w sprawie wychowania dziecka.
2.6. Przekazywaniu informacji o zadaniach, tematach wynikających z planów pracy grupy oraz przewidywanych osiągnięciach dzieci.
2.7. Uwzględnianiu oczekiwań dotyczących ich udziału w życiu grupy i przedszkola.
2.8. Uczestniczeniu w edukacji prowadzonej przez przedszkole dla rodziców:
2.8.1. Konsultacjach indywidualnych, zebraniach, warsztatach, imprezach, uroczystościach.
2.8.2. Tworzeniu życzliwej atmosfery oraz zachowaniu dyskrecji w zakresie dotyczącym spraw wychowanków i wybranych obszarów funkcjonowania placówki.
3. Planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo – dydaktycznej oraz odpowiadanie za jej jakość:
3.1. Systematyczne planowanie działań wychowawczo-dydaktycznych z uwzględnieniem celów wychowania i nauczania, osiągnięć dzieci, misji i wizji przedszkola.
3.2. Weryfikacja planów poprzez monitorowania i ewaluację oddziaływań edukacyjnych oraz postępów dzieci.
3.3. Dążenie do osiągnięcia przez dzieci kompetencji kluczowych.
3.4.Organizowanie i prowadzenie pracy w powierzonym oddziale opartej na pełnej znajomości dzieci.
3.5. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych dostosowanych do możliwości rozwojowych dzieci,
zainteresowań i zdolności.
3.6. Stosowanie twórczych i aktywizujących metod pracy.
3.7. Wychowywanie dzieci w atmosferze akceptacji, szacunku dla siebie i drugiego człowieka oraz otaczającej przyrody.
3.8. Wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dzieci nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno – kulturowej i przyrodniczej.
3.9. Dokumentowanie przeprowadzonych zajęć w dzienniku.
3.10.Współdziałanie z innymi nauczycielami oraz pracownikami obsługi celem skoordynowania oddziaływań wychowawczo – dydaktycznych i opiekuńczych.
3.11. Realizacja programu rozwoju przedszkola.
3.12.Włączenie się w działalność związaną z ewaluacją wewnętrzną i zewnętrzną placówki.
4. Prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznej.
4.1. Diagnozowanie rozwoju dziecka poprzez prowadzenie obserwacji wstępnej i okresowej. Prowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna) z
początkiem roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki przez dziecko w klasie pierwszej szkoły podstawowej.
4.2. Obserwacji okresowej podlegają dzieci wymagające pracy korekcyjno-kompensacyjnej w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
4.3. Narzędziem do dokumentowania obserwacji jest „Arkusz obserwacji” opracowany wg potrzeb i odpowiednio modyfikowany.
4.4. „Arkusz obserwacji” przechowywany jest w dokumentacji nauczyciela.
4.5. Wyniki obserwacji wykorzystywane są do ustalenia kierunku dalszej pracy z dzieckiem.
4.6. Przedszkole prowadzi dodatkową pracę z dzieckiem zdolnym.
4.7. Praca korekcyjno-kompensacyjna z dzieckiem jest dokumentowana.
5. Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę
zdrowotną i inną.
6. Dbanie o powierzone mienie.
7. Doskonalenie swojego warsztatu pracy i podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
8. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
9. Nauczyciel zobowiązany jest natychmiast reagować na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub
zachowania dzieci stanowiące zagrożenie bezpieczeństwa pozostałych przedszkolaków.
10. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
Rozdział 2
Pracownicy administracji i obsługi
§ 33
Zadania pracowników administracji i obsługi
1.Intendentka – do obowiązków intendentki należy:
1.1. Zaopatrywanie przedszkola w żywność, sprzęt, środki czystości.
1.2. Nadzorowanie sporządzania i wydawania posiłków.
1.3. Współudział w sporządzaniu jadłospisów tygodniowych.
1.4. Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
1.5. Załatwianie spraw związanych z działalnością finansową wobec ZOPO.
1.6. Monitorowanie wpłat za przedszkole dokonywanych przez rodziców na bankowe konto
przedszkola.
1.7. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
1.8.Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy na placówce.
1.9. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej.
1.10. Przestrzeganie zasad BHP.
1.11. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
1.12. Dbanie o powierzone mienie.
2.Kucharka – do jej obowiązków należy:
2.1. Przyrządzanie racjonalnych posiłków.
2.2. Prowadzenie magazynu podręcznego.
2.3. Współudział w ustalaniu jadłospisu.
2.4. Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy.
2.5. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
2.6.Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających
z organizacji przedszkola.
2.7. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej.
2.8. Przestrzeganie zasad BHP.
2.9. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
2.10. Dbanie o powierzone mienie.
3. Pomoc kuchenna – do jej obowiązków należy:
3.1. Pomaganie kucharce w przyrządzaniu posiłków.
3.2. Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy.
3.3. Załatwianie zleconych przez kucharkę czynności.
3.4. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
3.5.Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, wynikających
z organizacji przedszkola.
3.6. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej.
3.7. Przestrzeganie zasad BHP.
3.8. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
3.9. Dbanie o powierzone mienie.
4. Pomoc nauczyciela – do jej obowiązków należy:
4.1. Wykonywanie czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do wychowanków
poleconych przez nauczyciela danego oddziału oraz innych wynikających z rozkładu czynności dzieci w ciągu dnia.
4.2. Utrzymywanie czystości i porządku w pomieszczeniach przydzielonych.
4.3. Opiekowanie się powierzonym mieniem.
4.4. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej.
4.5. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
4.6.Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji przedszkola.
4.7. Przestrzeganie zasad BHP.
4.8. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
4.9. Dbanie o powierzone mienie.
5. Robotnik gospodarczy – do ich obowiązków należy:
5.1. Utrzymywanie czystości i bezpieczeństwo na powierzonym odcinku pracy.
5.2. Podawanie do sal posiłków i w razie potrzeby dokarmianie dzieci, mycie naczyń po posiłku.
5.3. Opiekowanie się powierzonym mieniem.
5.4. Rozkładanie, sprzątanie leżaków.
5.5. Pomoc nauczycielce w sprawowaniu opieki nad dziećmi w sytuacjach tego wymagających.
5.6. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej.
5.7. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
5.8.Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających z organizacji przedszkola.
5.9. Przestrzeganie zasad BHP.
5.10. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
5.11. Dbanie o powierzone mienie.
6.Konserwator – do jego obowiązków należy:
6.1. Utrzymanie czystości i porządku na powierzonym odcinku pracy.
6.2. Dbanie o stan urządzeń technicznych w przedszkolu i w ogrodzie.
6.3. Wykonywanie bieżących napraw.
6.4. Wykonywanie prac ogrodniczych na terenie przedszkola.
6.5. Dbanie o estetykę otoczenia przedszkola.
6.6. Przestrzeganie procedur i instrukcji dotyczących własnego stanowiska pracy.
6.7. Wykonywanie innych czynności poleconych przez dyrektora, a wynikających
z organizacji przedszkola.
6.8. Dbanie o bezpieczeństwo swoje i całej społeczności przedszkolnej.
6.9. Przestrzeganie zasad BHP.
6.10. Przestrzeganie celów i zadań polityki środowiskowej ISO 14001.
6.11. Dbanie o powierzone mienie.
Szczegółowe zakresy obowiązków w/w pracowników ustala dyrektor placówki i znajdują się one w aktach kancelaryjnych.
DZIAŁ VI
WYCHOWANKOWIE PRZEDSZKOLA
Rozdział 1
Prawa i obowiązki dzieci w przedszkolu
§ 34
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3. do 7. roku życia, czyli do momentu rozpoczęcia przez nie nauki szkolnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko w wieku 2,5 lat.
2. Dziecko w wieku powyżej 7 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
1) właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, odpowiadającego potrzebom, zainteresowaniom i możliwościom psychofizycznym dzieci w wieku przedszkolnym;
2) szacunku dla swoich potrzeb;
3) ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej;
4) poszanowania godności osobistej i własności intelektualnej;
5) życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym;
6) swobodnego wyrażania swoich myśli i przekonań, z poszanowaniem zdania innych;
7) rozwijania cech indywidualnych i postaw twórczych.
współżycia społecznego, zwłaszcza dotyczących bezpieczeństwa;
5. Dziecko może być objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, o którym mowa w § 18.
6. Wychowankowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się program wychowania przedszkolnego do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz jego możliwości psychofizycznych. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla wychowanka indywidualnego programy edukacyjno-terapeutycznego, uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
7. Za prawidłowość realizacji zadań, o których mowa w ust. 5 i 6, odpowiada dyrektor przedszkola.
8. W zależności od rodzaju niepełnosprawności przedszkole zapewnia wychowankowi specjalistyczną pomoc i opiekę.
Rozdział 2
Nagrody i kary
§ 35
1. Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu nagrodzone:
1) ustną pochwałą nauczyciela;
2) pochwałą do rodziców;
3) pochwałą dyrektora przedszkola;
4) nagrodą rzeczową.
1) ustną uwagą nauczyciela;
2) odsunięciem od zabawy na krótki czas;
3) odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
4) czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
1) powiadomieniu dyrektora przedszkola;
2) powiadomieniu rodziców dziecka;
3) spotkaniu nauczycieli i psychologa z rodzicami w obecności dyrektora przedszkola
w celu uzgodnienia wspólnego kierunku oddziaływań wychowawczych;
4) skierowaniu dziecka do poradni psychologiczno-pedagogicznej w celu dokonania diagnozy specjalistycznej i poddania ewentualnej terapii;
5) innych działaniach podjętych w porozumieniu z rodzicami.
§ 36
1. Dziecko powinno przyjść do przedszkola czyste, starannie uczesane i ubrane w strój wygodny, umożliwiający samodzielne ubranie się i rozebranie. Odzież wierzchnia powinna być dostosowana do warunków atmosferycznych i umożliwiać codzienny pobyt dziecka na świeżym powietrzu. Ubrania dziecka nie mogą być spinane agrafkami ani szpilkami.
2. Dziecko powinno mieć wygodne obuwie zmienne, chusteczki higieniczne do nosa, przybory do mycia zębów, pidżamę, worek ze strojem gimnastycznym, komplet ubrań na zmianę. Wszystkie rzeczy powinny być podpisane i znane dziecku.
3. Dziecko nie powinno przynosić do przedszkola swoich zabawek ani rzeczy wartościowych. Przedszkole nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy zepsute lub zagubione.
DZIAŁ VII
RODZICE
Rozdział 1
Obowiązki rodziców
§ 37
1. Zgodnie z Kodeksem Rodzinnym i Opiekuńczym, a także z Międzynarodową Konwencją Praw Dziecka rodzice ponoszą odpowiedzialność za kształcenie i wychowanie swoich dzieci.
2. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
1) przestrzeganie niniejszego statutu;
2) współpraca z nauczycielkami prowadzącymi grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-dydaktycznych rodziny i przedszkola;
3) przygotowanie dziecka do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych;
4) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców;
5) terminowe uiszczanie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu;
6) przyprowadzanie dziecka do przedszkola w dobrym stanie zdrowia;
7) rzetelne informowanie o stanie zdrowia dziecka szczególnie w przypadku, gdy może to być istotne dla jego bezpieczeństwa, stosowanej diety;
8) bezzwłoczne informowanie przedszkola o stwierdzeniu choroby zakaźnej u dziecka;
9) dostarczenie zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie, pozwalającego na pobyt dziecka w przedszkolu;
10) zawiadamianie przedszkola o przyczynach długotrwałych nieobecności dziecka (powyżej 1 miesiąca);
11) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola osobiście lub przez upoważnioną osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
12)przestrzeganie godzin pracy przedszkola, deklarowanego limitu czasu pobytu dziecka w przedszkolu oraz ramowego rozkładu dnia;
13) zapewnienie dziecku warunków do regularnego uczęszczania na zajęcia;
14) zapewnienie dziecku niezbędnego wyposażenia;
15) kontrolowanie, ze względów bezpieczeństwa, co dziecko zabiera do przedszkola;
16) ubezpieczenie dziecka od następstw nieszczęśliwych wypadków – skorzystanie z możliwości ubezpieczenia grupowego w przedszkolu lub przedstawienie dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie indywidualne;
17) uczestniczenie w zebraniach organizowanych przez przedszkole;
18) bezzwłoczne informowanie przedszkola o zmianach telefonu kontaktowego i adresu zamieszkania;
19) śledzenie na bieżąco informacji umieszczanych na tablicach ogłoszeń.
Rozdział 2
Prawa rodziców
§ 38
1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
1) wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami w duchu tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji wynikającej z koloru skóry, rasy, narodowości, wyznania, płci oraz pozycji ekonomicznej;
2) uznania ich prymatu jako „pierwszych nauczycieli” swoich dzieci;
3) pełnego dostępu dla ich dzieci do wszystkich działań edukacyjnych na terenie przedszkola z uwzględnieniem potrzeb i możliwości ich dziecka;
4) wszelkich informacji dotyczących ich dziecka i jego funkcjonowania w przedszkolu;
5) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu programami oraz zadaniami wynikającymi
z rocznego planu pracy przedszkola i z planów miesięcznych w danym oddziale;
6) zapoznania się z obowiązującymi w przedszkolu dokumentami w szczególności
ze statutem przedszkola, regulaminem rady rodziców i innymi dokumentami mającymi wpływ na funkcjonowanie jego dziecka w przedszkolu;
7) uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów swojego dziecka;
8) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w celu rozpoznawania przyczyn trudności wychowawczych oraz doboru metod udzielania dziecku pomocy;
9) wybierania swojej reprezentacji w formie rady rodziców;
10) wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
11) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i nadzorującemu pracę pedagogiczną, poprzez swoje przedstawicielstwo;
12) otrzymywania pomocy pedagogicznej, psychologicznej oraz innej, zgodnie z potrzebami;
13) udziału i organizowania wspólnych spotkań z okazji uroczystości i imprez przedszkolnych;
14) zapoznawania się z planowanym jadłospisem.
3. Rodzice mają obowiązek:
DZIAŁ VIII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 39
1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
2. Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą zostać wprowadzone na podstawie uchwał rady pedagogicznej.
3. Dla zapewnienia znajomości treści statutu, wszystkim zainteresowanym udostępniany jest poprzez:
1) umieszczenie na tablicy ogłoszeń oraz stronie internetowej przedszkola;
2) udostępnianie zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.
§ 40
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z aktualną instrukcją kancelaryjną i odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 41
Statut wchodzi w życie z dniem ……………………….
Dyrektor przedszkola